Já a závody, aneb jak to vlastně začalo
A SKONČILO




Jsem pořád v jednom "těžkým" záběru - nestíhám ladit ani pro sebe


Už je to pár let, co běžel v televizi dokument: Jak se žije mužům na bláznivých kolech. V tomto pořadu vystupovali organizátoři nejstaršího a nejslavnějšího Tajného závodu mopedů. Začal jsem pátrat po těchto lidech, ptal jsem se v nejrůznějších organizacích jako bývalý svazarm atd., nemohl jsem nikde nic zjistit, nejspíš to asi bylo tím, že tito lidé nejsou nikde organizovaní, neboť jde o tajné závody. Tak nakonec jsem dal několik inzerátů a tak nějak jsem se dopátral a dopídil přes ostatní závodníky až k lidem, kteří tyto závody pořádají. Získal jsem od nich pravidla(povolené úpravy na mopedu) a



začal vývoj !

A protože zkušenost jsem měl veškeré žádné, tak to dopadlo tak jak to dopadnout muselo (zadřela se klika a vůbec). Každej začátek je těžkej. Postupoval jsem metodou pokus/omyl.

  obr4



Další válec byl tzv. pětikanál. Na obrázku je spolu s pístem v DU.



Sehnal jsem stará skripta s obecnými poučkami. Na základě těchto informací jsem upravil válec (na 5 kanálů), ale již jsem nebyl schopen hotový motor vyladit. Po odborném seřízení na brzdě jsem byl dost překvapen. Motor neměl žádnou "díru" od spoda, po přeřazení na 2 zrychloval i v kopcích a maximálka byla těsně pod 80. Při závodech vykazoval velikou spolehlivost, ve srovnání s obdobnou konkurencí byl trochu pomalejší.


Děkuji firmě TK Moto http://www.cztun.tkmoto.cz/, která změřila výkon a seřídila motor (pětikanál) na motorové brzbě.



""Pětikanál" je mrtev, ať žije pětikanál. Jezdit na špičce se s nim nedalo, tak jsem postavil nový typ, který jsem označil 5kEvo2. Vylepšené kanály jsem doplnil membránovým sáním (klapkou). Motor velmi dobře reaguje na plyn, maximálka je 90. Při této rychlosti se rám trochu vlnil, tak jsem použil tužší rám z S22. Do zadního kola byl namontován tlumič záběru z mustanga. Jízdní vlastnosti stroje se zlepšily. Motor se choval jakoby byl nedotočený, tak jsem propiloval difuzor, karburátor osadil mosazným šoupátkem a konstrukčně zcela odlyšnou hl.tryskou. Tato změna se velmi osvědčila zejména v kopcích. Nepodařilo se mi však odstranit vybrace, které vycházejí z motoru při vyšších rychlostech.

Foto válce:

Foto stroje

Zhodnocení sezóny 2003
V sezóně 2003 jsem se zúčastnil 4 závodů, které jsem absolvoval s motorem 5kEvo2. První ze závodů jsem nedokončil pro závadu převodovky (pravděpodobně únava materiálu). Ve zbylých třech závodech jsem pokaždé stanul na bedně. Tato sezóna se nad očekávání vydařila.


Technický popis:

označení motoru111111 - 5kEvo2
rozvod motoru 11111111 - jazýčkové sání do válce
přepuštěcích kanálů1111 - 5
karburátor11111111111 - z J21, upraven na 19mm ovál
11111111111111111111 - (šoupátko+jehla+tryska vlastní výroby)
předstih 1111111111111 - 1,4 mm před HÚ
kompresní poměr 11111 - 9,1:1
sekundární převod 1111 - 17:35 (alter 16:35 dle trati)
max. rychlost 11111111 - 90km/hod (dle zpřevodování)



Sezónu 2004 jsem nezačal dobře, první závod v Jesenici jsem nedokončil. V polovině závodu jsem nedobrzdil zatáčku a vyletěl z tratě. V té době jsem jel na 7.místě. Druhý závod byl Modlibohov, zde jsem nestartoval (moped byl po havárii v Jesenici stále nepojízdný). Tento závod vyhrál pan P. který těsně po startu nepatrně poodjel -otevřel to hned v Praze. Jediný kdo se za ním pustil byl pan Š. který jel po dálnici takovou kalbu, že auta jedoucí předpisově mu nestíhaly. Prostě něco mimo normální svět ....


Závod Starý Plzenec. Při tomto závodě mi spadnul řetěz, opravou jsem se dost zdržel, ale v dlouhých kopcích jsem to otevřel a ztrátu dohnal. V cíly z toho bylo naprosto nečekané 3.místo. Obrovský úspěch, už jenom proto, že stále jezdím s loňským motorem Evo2 doplněným o starší typ Binga.


Závod Hrádek u Rokycan. Po urputném boji v tříčlenné skupince jsem nakonec obsadil 2.místo. Moped to celkem přežil, akorát se vyklepal šroub, kterým je přišroubovaná hlava k rámu (opět se začaly projevovat obrovské vibrace). Tajný favorit - černý kůň závodu (s tříkvaltem) dojel jako 4.


Závod Točník. Byla to úplně nová trať, kromě místních to nikdo moc neznal, jelo se dost takticky. Až k otočce jsem jel na 4.místě, celkem pohodička. Pak se něco stalo, jednička mi tam přestala jít řadit. Po chvilce už tam nešel ani neutrál a zůstala tam zaseklá dvojka (osička držící řadící vidličku postupně vyjížděla nahoru z karteru -důvod vibrace, jak jinak). Na trati plné zatáček a kopců jsem se (bez možnosti řadit) postupně propadal až na 8 místo. Při tomto závodě méně rozhoduje výkon motoru, podstatný vliv má odvaha při klopení zatáček a celková spolehlivost stroje.


Starý Plzenec(Radoušův závod). Byl to poslední závod sezóny a tak jsem očekával že účast bude nižší. Bohužel opak byl pravdou, konkurence byla řádná. Kromě "starých tváří" přijely i úplně cizý teamy. Počasí vyšlo nasprosto perfektně. Okruh měřil 23km a jely se 4 kola. V každém kole bylo asi 5 křižovatek na kterých si motor maličko odpočinul (musel jsem hodně brzdit) jinak jsem to hnal "do plnejch". Nakonec jsem obsadil vynikající 4.místo. Motor šel celkem dobře, jeho vibrace se však zvětšili natolik, že prasknul rám v místě u zadního silenbloku. Na trati je kopec Šťáhlavák (připomýná sjezdovku) na něm nabere moped neskutečnou rychlost. Těsně pod kopcem je vesnice a adrenalin je naplno. To nejde popsat, to se musí zažít !





Hned po Plzenci jsem motor trhnul od sebe abych zjistil jestli se v něm nedějou nějaký nepřístojnosti. Byl jsem zvědavej, jenže byla to zbytečná práce. Ale když už to mám rozhorený tak přes zimu nebudu spát, protože HOLA, HOLA, JESENICE VOLÁ !!! Pokud si myslíš že ze mě vytáhneš nějaký chytrosti ... sám nevim která bije. Taky bych chtěl ject www.volny.cz/vranovske.mile/

.. a show začíná




Sezona 2005

Závodní stroj model 2005. Starý motor (označení 5k-Evo2) + nepatrné změny. Nakonec se mi povedlo částečně snížit vibrace, což se projevilo nárustem otáček. Loňský karburátor nebyl schopen udržet motor v tak vysokých točkách dlouhodobě, proto byl (na zkoušku) nahrazen větším. Rám S11 byl vyztužen vzpěrou, přední vidlice je použita z loňského stroje. Zadního kolo dostalo hliníkový ráfek a nové gumy rozery. Laditelné sání bylo lehce pozměněno (jiný tvar rezonanční komory).


Vranov. Nikdy předtim jsem tam nestartoval, tak jsem ani nečekal žádnej dobrej výsledek (neznámá trať, neznámý prostředí). Do doby než nás zastavila arogantní hlídka jsem jel ve skupince o 7 místo. Následovalo dohadování a obrovský zdržení, nakonec to vyřešily tři stovky. Již nemělo smysl pokračovat, tak jsem to zabalil a jelo se domu. Byl to takovej smutnej závod.


Jesenice. V předchozích letech jsem Jesenici nikdy nedokončil (závady a pády), tak jsem chtěl alespoň jednou dojet do cíle. Můj klapkovej motor (pětikanál 5k-Evo2) se mi týden před závodem rozbil -rezonanční sání ho totálně dorasilo. Ocitl jsem se v časové tísni , proto jsem musel použít motor svého bratra (obyčejnej třípřefuk bez klapky). Když jsem těsně před startem spatřil v depu konkurenční stroje, zjistil jsem, že proti nim nemám žádnou šanci. Rozhodl jsem se pro radikální řešení, doposud neodzkoušená věc-(tajná zbraň), použil jsem přísadu do paliva. Vyplatilo se to, jelo to hodně ostře. Cílem jsem projel jako 6. Předemnou byly 4 ostrý klapkové motory, takže naprostá spokojenost.


Modlibohov. Původně jsem vůbec nechtěl startovat. Jeden ze závodníků mi řekl: Pojeď za mnou, přes Prahu tě provedu a potom mi klidně ujeď. Nesouhlasil jsem, ale nakonec mě ukecal. Ze začátku se jelo hodně opatrně, otevřel jsem to až na výpadovce. Některá auta mě brzdila, tak jsem je předjížděl v odstavným pruhu - docela zajmavý. Asi v polovině trati motor zaječel. Ukroutila se výstupní hřídelka motoru (pod řetězkou). V cíly jsem se ptal proč k tomu došlo, odpověď byla: "Buď únava materiálu, nebo velkej výkon. Uber koně. Jak se postupně zvětšuje výkon motoru, tak se postupně stěhujou závady skrz motor. Nejdřív lehne klika, potom .... a zkončí to hřídelkou".




Točník. Při tomto závodě se mi vysipala převodovka - neočesal se stromeček, ale boční zuby, takže jsem nedojel.


Třebechovice. Klapkovej motor byl nepojízdnej (v Točníku se očesala převodovka), tak jsem jel s mopedem svého bratra (třípřefuk bez klapky, výkon motoru nula-prd, prostě bída). Startoval jsem zde poprvé tak jsem netušil do čeho jdu. Do závodu bylo přihlášeno přes 93 jezdců, drtivou většinu z nich jsem viděl poprvé. Jejich mopedi vypadali (podle vzhledu a zvuku) víc než hodně ostře. Konkurence obrovská. Pochopil jsem že dostanu sprask, nemám šanci se jim rovnat. Vyhodil jsem filtr a nasadil Binga, co dál ? Tajná přísada do paliva nebude stačit, potřeboval jsem nějakou další vychytávku, tak jsem namontoval iridiovou svíčku Denso. Vyplatilo se, moped do kopců (Deštná) letěl jako utrženej ze řetězu. Cílem jsem projel na 10. místě (otáčel jsem 8). Byl to perfektní závod, doslova nádherná trať, zatáčky, kopce, vesnice, úplně všechno. Ve vesnicích bylo podél tratě spousta lidí, každej mával, ta atmosféra to se vůbec nedá popsat !!! Kdo zde nikdy nestartoval tak neví o čem je řeč, tento závod má obrovskou tradici. Za rok do Třebechovic přijedu určitě znova, ikdyž je to na druhý straně republiky (300km daleko). A taky jsem byl vyzván k odvetě ...


Závod Starý Plzenec (Radoušův závod). Jako vždy poslední závod sezóny. Účast jezdců byla až nečekaně velká a já zase startoval s mopedem svého bratra. Těsně po letmém startu následovala zatáčka a výjezd do dlouhého kopce. Vytvořil se vláček jezdců, všechno šlo až nečekaně lehce, v té době jsem byl asi na šestém místě, úplná idilka. Začali jsme se předjíždět, vytvořily se skupinky a začalo závodění. V polovině prvního okruhu (závod se jel na 4 kola) začalo pršet. Krátká, ale vydatná sprška. Tak jsem ubral, jenomže to jsem neměl dělat. Motor bez vzduchovýho filtru si cucnul vodu a začal koktat. Zjistil jsem že na plný plyn koktat přestává, tak nezbývalo nic jinýho než to držet ovevřený (po silnici tekly proudy vody a já nesměl ubrat - opravdu zajímavý). Z motoru se začaly ozývat příšerný zvuky, moped znatelně zrychlil - nikdy předtim tak rychle nejel (asi to způsobila ta voda). Vše se opakovalo jěště 3 krát, ale již s menší intenzitou, déšť rychle slábnul. Cílem jsem projel na druhém místě, takže veliká spokojenost.



Putovní pohár. Protože jsem v závodech, které se započítávají do Poháru, startoval vždy s mopedem svého bratra (střední úpravy motoru), byl jsem vyhodnocen i v kategorii Putovní Pohár. Byl jsem velmi mile překvapen, protože jsem se v Poháru umýstil na druhém místě. Putovní Pohár je kategorie pro středně upravený mopedy. (Karbec, vejfuk, zapalko libovolné. Žádné klapky ani podobné zvrhlosti. Uvnitř válce si může každý vymejšlet co chce. Novoodlitek hlavy povolen, převodovka dvourychlostní).


Moravské Budějovice. O tomto závodě jsem se dozvěděl na poslední chvíli (bylo to tak trochu mimo plán). Opět jsem jel s mopedem svého bratra - nalil se benzín a jelo se - nic víc se nestihlo. Trasa závodu byla změněna, pro naprostou většinu byla neznámá. Ihned po startu se roj závodníků roztrhal a vznikl dlouhý vláček jezdců. Pohyboval jsem se kolem 10 místa - začal boj ! Trať byla poměrně kopcovitá se spoustou zatáček, o předjíždění nebyla nouze. Soupeřil jsem o 2 až 3 místo s jením místním jezdcem. Naše vzájemné pořadí se neustále měnilo. Tento souboj jsem nakonec prohrál, se ztrátou 2 vteřiny jsem dojel do cíle na 3. místě. Počasí se vydařilo naprosto super. Moped (vzhledem k tomu že na závod nebyl vůbec připraven) prokázal až nečekanou spolehlivost. Tímto závodem pro mě sezóna 2005 zkončila.


HOLA hola, Jesenice volá !


Promítání videa v Žebráku byla zrušena, je škoda že taková dobrá akce musela padnout.



SEZÓNA 2006

Moped dostal novou - zánovn í- přední vidlici a větší brzdovej buben na předek. Jiný pláště a silnější dráty do kol byly spíše nutností. Brzdovej buben byl velice levnej, pocházel z kovošrotu a měl hodně pomlácený středový žebra (tak jsem je nechal odsoustružit). Vypadá to podivně, ale bylo to lepší než se s tim pracně leštit. Jinak všechno zůstalo při starým, na plánovanou rozsáhlejší inovaci motoru nezbyli peníze.

Data stroje, sezóna 2006 :

motor ozn. 1111111třípřefuk
rozvod motor111111pístem
počet přefuků1111113
karburátor11111111Bing 21
komprese 1111111110,2:1
sek.převod1111111116:32
max.rychlost111111195 km/hod
palivo11111111111vlastní složení, mírný jed
brzd.bubny11111111pionýr
nádrž+sedlo1111111S22


Moravské Budějovice. Na silnici která občas připomýnala roletu jsem jel zvolna. Asi 5 zatáček před cílem "stáli čerti a nacpávali si kapsy". Že by vznikla tradice ? Já to beru jako takovej "místní folklór". V cíly jsem se dozvěděl, že byl (na jezdce který dojel na bedně) podán protest. Poté byl protest uznán. Že bych byl jakkoliv nadšen z toho, že jsem si (tímto způsobem) polepšil o jedno místo se opravdu říct nedá. Já se dokážu smířit s tím, že to komukoliv jede víc než mě ! Pokud se ti cokoliv na těchto stránkách nelíbí tak máš spousty možností : 1)Nečíst tyto stránky. 2)Založ si svoje. 3) Dej mi štědrý sponzorský dar a já ti tvoje názory uveřejním. Zatím jsem od nikoho nedostal ani korunu! Takže ještě jednou, možností je celkem dost(FK-Racing®). Výsledek závodu, 12-cté místo, v družstvech druhý.

Rybníček u Jičína. Byl to závod československých padesátek (pařez, pionýr, moped) rozšířený o volnou kategorii, takže účast byla opravdu obrovská. Startovalo se (trochu netradičním, ale velmi zajímavým) způsobem Le Mans, to znamená na jedné straně řada strojů, naproti nim jezdci. Po startu jel moped celkem slušně, pohyboval jsem se kolem 4-tého místa. Jenomže ve třetí vesnici jsem špatně odbočil a najel 20km navíc. Cílem jsem projel hluboko v poli poražených, ale projel. Trať byla plná ostrýcha zatáček a kopců (rovinatých úseků minimum), rozhoduje znalost trati, odvaha podržet plyn a hlavně adrenalin ! Příště uvidíme.

Jesenice. Předpověď počasí (déšť) nakonec nevyšla. Vše jsem pečlivě naplánoval, ihned po rozpravě jsem odjel na start, kde jsem se s předstihem a trochu drze postavil do první lajny. Ale nebylo mi to nic platný, protože mi to při startu zdechlo. Odněkud z prostředka jsem se v táhlých kopcích prokousával dopředu, největší zásluhu na tom mělo palivo, protože nic jinýho jsem s mopedem nedělal (od závodu v Rybníčku byl moped přivázán na káře). Palivo je nová, ještě ostřejší receptůra (v podstatě něco jako chemický turbo). Při dotankování paliva, v polovině závodu, jsem byl šestý, v cíli z toho bylo 5. místo !!! Ocenit to dokážou pouze ti kteří vědí jaká je v Jesenici obrovská konkurence. V řadě klapkových motorů jsem se (se symetrákem !!!) vyjímal jak bílá vrána. Po závodě se jel moped-kross, veškerá organizace (celého závodu) byla naprosto perfektní.

Modlibohov. Letos to byla opravdu síla. Na startu mi to nějak nechtělo ject, v pořadí jsem se dost propadnul, pak místo na Proseku jsem se ocitl v Tišnovským tunelu. Na dálnici jsem vyjížděl mezi posledníma. Chtěl jsem alespoň jednou dojet až do Modlibohova a tak jsem motor zpočátku šetřil, ale po chvíli už byla rychlost 100 a nechtělo se mi ubírat. Výsledek 15-cté místo.

Olešná. Tento závod byl volným pokračováním zaniklého závodu Kněževes. Přestože šlo o první ročník Olešné, vše bylo organizováno naprosto perfektně. Na startu jsem se rozjel takovým způsobem, že to opět nepřenesly boční zuby v převodovce. Takže jsem nedojel, vlastně ani neodjel.

Točník. Chtěl jsem si "napravit reputaci" Olešnou jsem nedojel (a vloni Točník také ne). Název Točník vypovídá za vše, trať je plná zatáček a nejrůznějších pokroucenin. Bylo pěkný horko, skoro 30st. Nechtěl jsem motor uštvat, tak jsem namontoval větší trysku a přilil trochu oleje (motokárového COMBATu) do nádrže. Zpočátku (asi prvních 10km) mi motor dost kuckal, nejspíš jsem to celkově přehnal s koncentrací přísad. Pak se to nějak probudilo a "palivový esence na principu chemickýho turba" začaly fungovat. Měl jsem obavy aby mi vystačila nádrž, protože trať byla prodloužena o 10km. Dopadlo to nad očekávání dobře, v cíli 3. místo ! Super úspěch !



Třebechovice. Ačkoliv jsem se do Třebechovic velmi těšil, na poslední chvíli se vše změnilo, nemohl jsem se zúčastnit. Snad příští rok.

Starý Plzenec. Závodu se ujal nový pořadatel, trasa byla stejná, jelo se jen na 3 kola (á 23km), sériáci 1 kolo. Nechtěl jsem nechat nic náhodě a tak jsem mopeda těsně před startem projel a následně trochu dopnul řetěz. Nechtěl jsem aby se opakovala situace z Točníku, chtěl jsem aby "palivo začalo fungovat" okamžitě po startu, proto jsem řádně ohřál motor. Vyplatilo se, přísady zabraly ihned v prvním kopci. Na startu mi to tentokrát nezdechlo, start byl letmý (mimochodem vynikající věc, pořadateli patří dík). Pak se pole natáhlo, já byl kolem 9-tého místa, začali jsme se předjíždět a nahánět, perfektní souboje - někdo jel rychleji v zatáčkách, jiný zase v kopcích. V cíli z toho bylo 2 místo ! Bedna a věnec !!! Velmi pěkné zakončení sezóny 2006. Těsně před odjezdem mi jeden z jezdců řekl: " Počkej příští rok, uvidíme !" -to znělo skoro jako varování ?! No, uvidíme.



Jeden z jezdců nevybral zatáčku, pád se obešel bez zranění.



Poslední dobou mi vrtá hlavou takovej problém, záludnej. Proč z každýho mýho motoru vznikne traktor. Dokonce i válec na Stadion-Cup (ikdyž ten už moc ne, protože příští rok bude jezdit se strartovním číslem o polovinu nižším) by mohl jezdit výhradně po poli. A tak jsem nad tím popřemejšlel, šlo to hodně ztěžka, protože zjišťuju že jsem línej i koukat. No, jedna z možností jak to zjistit byla nahrnout všechy válce do jedný krabice, nějak je proměřit a pak je vůči sobě porovnat. Hrozná práce, výsledek kničemu.

A pak mě napadlo (mě když něco napadne tak to vždy stojí za to), že moped má jen dvě rychlosti, což je jeho nevýhoda. Takže to otočim - udělám z nevýhody výhodu. Pozor, teď to příde. Jak by se asi choval motor, kterej jde napřímo a dostal by dva kvalty ?! Podivná myšlenka. Kterej motor jde napřímo ?? Motorová pila, třeba. Tak jsem vyhrabal nějaký válce z motorovek (nemám o ně nouzi), okoukl jejich kanály a nasadil na ně svůj pseudo-výpočet. Vzniká rozzuřenej 2 přefuk ?! No, v každým případě to bude zajímavý, protože jsou jen dvě možnosti, buď to poletí, nebo to "poletí".



Měl jsem půjčenou tuto knihu. Byla vydána v roce 1986 a je dodnes velice aktuální. Má přes 700 stran a je to opravdu těžkej nářez. Tyto knihy přišly (do tehdejší ČSSR) pouze ve dvou kusech.



SEZÓNA 2007

Chtěl jsem, aby moped trochu vypadal, ani ne tak vzhledem jako kvůli předpisům, tak jsem ho vymódil, namontoval kryr řetězu (za těžký peníze koupenej na burze) a přední blatník (původem z kovošrotu). Pak jsem potřeboval přinutit mopeda svítit = opravit eletriku. Světla na mopedu byly, zbejvalo natáhnout dráty. A to byl dost problém, už to i svítí, ale chtělo by to ještě dotáhnout. Fajfku na svíčku jsem měl z auta, byla moc dlouhá (a asi už dost vyvaklaná a občas spadávala), proto jsem ji vyhodil a namontoval zahnutou fajfku ze sekačky. A pak jsem zjistil, jak moped prochází postupným vývojem (opravama) tak je každá část jinak barevná. Bylo by dobrý to zase sjednotit (kdysi byl celej žlutej). Takže brzo dostane novej nátěr, aby ladil, třeba se sadačkou. Motor jsem nerozebíral, nebylo potřeba, když jel vloni tak zase pojede, snad. Více se přes zimu nestihlo, po většinu časů byl opřenej ve stodole.

Moravské Budějovice 2007.
Nevěděl jsem přesně v kolik je začátek, proto jsem do depa přijel o něco dříve. Vyplatilo se, měl jsem dost času na potřebnou údržbu stroje, nafoukat gumy, dopnout řetěz, našponovat lanka, apod. Po krátké rozpravě následoval letmý start (skvělý nápad). Nikam jsem nechvátal, jel jsem zvolna, chtěl jsem vyzkoušet mopeda po zimní odstávce. Držel jsem se ve velké skupině jezdců, zhruba uprostřed pole. Přibližně za druhou vesnicí přišlo dlouhé stoupání a protivítr. To byla "voda na mlýn" pro moje palivo, moped se probudil a vyrazil vpřed (tentokrát jsem nepřehnal poměr přísad). Po chvilce jsem dojel dva závodníky a začali jsme bojovat o 3 až 5 místo. Toto vzájemné předjíždění trvalo po většinu závodu. Já jsem získával v kopcích a na maximálku, oni mi to s přehledem vraceli v zatáčkách a na brzdy. Neustále jsme se předjížděli, pořadí se měnilo velmi často. Cílem jsme projeli těsně za sebou, já zkončil na 5.místě. V hodnocení družstev (ve kterých jsem vůbec nechtěl startovat, ale nakonec mě jezdci z Red-Bull Teamu ukecali), jsme zkončili na 1. místě. Poté se jel na přilehlé louce moped-kros s hromadným startem (tráva byla místama lehce mokrá), některé zatáčky připomýnaly plochou dráhu, něco podobného jsem už dlouho neviděl, opravdu silný zážitek. Tento závod se po všech stránkách povedl, pořadateli patří dík.



Jesenice 2007
Protože jsem chctěl ject o Putovní Pohár, musel jsem uposlechnout pravidla a ject na benzín od čerpačky. Odzkoušené a v poslední době již dost vychytané přísady (vzájemné poměry) jsem nemohl použít. Takže Natural 95 + olej Combat. Předpověď počasí (horko a dusno) znamenalo že budou problémy, něco jako "ticho před bouří". Musel jsem se spolehnout na olej Combat (zvýšil jsem poměr na 1:20). Následoval odjezd na start. Pevný start, motor nezdechnul, odstartoval jsem na moje poměry velmi dobře, asi uprostřed pelotonu. Pak přišel kopec, moped táhnul jako kdyby netáhnul (bez přísad to nebylo ono), ale i tak jsem několik lidí předjel. Asi po 6km jsem dojel jezdce A.G. (pořadatel) a začalo závodění. Ve stoupání jsem byl trošku rychlejší, ovšem v zatáčkách jsem dostával co proto. Když mě asi po xx-té předjížděl, tak mi to nedalo a zkusil jsem zatáčku poklopit stejně jako on (poslat mopeda těsně za ním) a nepřibrzdit. A ejhle, ono to jde ! Přibližně v polovině závodu se mi podařilo A.G. setřást. Jenomže, netrvalo to ani čtyři vesnice a byl zase předemnou. Pak odstoupil pro závadu motoru. Poté co jsem projel cílem následoval šok a zároveň obrovské nadšení ! Nemohl jsem tomu uvěřit, udělal jsem 2 místo v Jesenici ! Životní úspěch ! Bedna, šampaňský, medaile .... V rámci oběktivity je nutno dodat, že odhadem 5 jezdců (kteří byli předemnou) závod nedokončilo.




Sratý Plzenec 2007
Na závod jsem přijel trochu se zpožděním a dostal startovní číslo 44. Kousek jsem mopeda projel, aby se motor ovrněl (přičemž se mi povedlo ulejt svíčku -takže výměna) a rychle na rozpravu. Bylo nám sděleno, že trať je mírně zkrácena z důvodu opravy vozovky. Následoval letmý start, který se mi výtečně vydařil, byl jsem asi sedmý. Na nádrži jsem měl přilepený otáčkoměr, nechtěl jsem jít přes 8000 otáček (nechtěl jsem motor zničit, protože už hodně přesluhuje). Do kopce to jelo dobře, několik lidí jsem předjel, jenomže z kopce jsem hlídal otáčkoměr, takže mě zase předjeli zpátky, přičemž někteří nevěřícně kroutili hlavou. Pak jsem nepatrně zrychlil a začal bojovat s jedním místním jezdcem. On měl výhodu domácí trati. Předjeli jsme se asi 10 krát. Nejlepším úsekem bylo mírné klesání se spoustou zatáček. Když se mi ho konečně povedlo setřást, tak najednou koukám, u kraje silnice je jeden z favoritů (a jede velmi pomalu). Zpomalil jsem, přibrzdil a otočil jsem se za ním. Ukázal mi abych jel dál, tak jsem zase přidal a pokračoval, asi 4 zatáčky a v tom byl cíl. Odmávli mě na 3. místě, což jsem vůbec nečekel. Takže bedna a šampus ! Moped to taky celkem přežil, akorát jsem zjistil, že všechny zbytky oleje z převodovky mám na zadním kole, opět prasknul pravý karter (motor už má asi dosloužíno).



SEZÓNA 2008
Vytáhnul jsem mopeda ze stodoly, vzal koště a ometl pavučiny. Nalil jsem do převodovky 0,1 litru oleje, aby se omastily ložiska. Tím příprava zkončila, gumy byly nafouklé ještě od loňska.


Točník 2008
Na startu to bylo dobrý. Po ujetí asi 30km začal (v té době již těžce přesluhující) motor lehce vynechávat, pak začal úplně koktat a nakonec střílel do sání, hodně hlasitě. Postupně jsem zastavoval a měnil svíčky. Když došly svíčky, tak jsem chtěl mopeda zaparkovat do pangejtu (a počkat na odtah), pak mě napadlo sundat víko ze zalapka. A hele, po chvilce se moped aspoň rozjel, ale točil pouze 6100ot, tak jsem výletním tempem pokračoval, a těsně před cílem jsem ještě stačil pokecat (nechtěně) s jedním uniformovaným. Výkon z motoru ODEŠEL NÁHLE, ale vydržel dlouho a bojoval statečně až do konce ! (pozn: motor k dnešnímu dni najezdil celkem cca 3000km, z toho asi 1800km závodním tempem).


Starý Plzenec - Radoušův závod 2008
V zoufalé snaze dostat z motoru aspoň trošku výkonu jsem vyměnil pístní kroužek (což se později ukázalo jako chyba). Motor překvapil kultivovaným, klidným volnoběhem. Vypadá to nadějně, hurá na závody. Rojnice jezdců, letmý start do kopce, najednou jezdec (A.G.) letí před ostatní. A hned za ním další (P.W.), a pak ještě jeden, no to si nenechám líbit. Takže zalehnout a plnej, v dalším kopci jsem šel před ně. Díky této honičce jsem se ocitl na druhém místě. Pak jsem se chvilku přetahoval s velmi rychlým (a velmi dobře udělaným) dvoukarburátorovým mopedem o první místo. Přibližně v polovině závodu motor zapištěl kvíííííí, strhnuly se drážky na klice (otáčkoměr se z toho šoku málem zbláznil). Tímto mě motor přesvědčil, že už má opravdu odježdíno, definitivně konec.
Co bude dál ? ... jo, to kdybych věděl




Sériák
Udělám sériáka. Závodní motor už dojezdil, tak si udělám aspoň sériáka, abych měl na srazy. Rozbil jsem prasátko a šel schánět díly. Nechci žádnou veteš, do motoru si chci dát jen pěkné věci. Moc se nezadařilo. Koupil jsem 1,5 nového karteru, kde nikdy nebyla ložiska. Koupě tohoto (zvláštního) množství karterů nebyl můj záměr (já dokážu napočítat do dvou), nýbrž byl jsem k tomu tvrdě donucen, za každej kus jsem dal jedny cigára. Prodávající byl rozený obchodník, povídal buď všechny tři nebo nic (musel jsem ustoupil vysokému tlaku, ostatní bylo podobné, prodávající šel tvrdě za svým, odpor byl marný, vlastně mě vůbec nepustili ke slovu). Podle vyjádření jednoho - dalšího (rádoby) znalce, kterej se tam přichomejtnul, kartery bez výrobních čísel byly prodávány v Mototechnách jako ND, o čemž svědčí provázek na cenovku (nedochovala se). Tento provázek má údajně značnou sběratelskou hodnotu. Tady jsou provázky dokonce dva, to asi na nich byly dvě cenovky, možná byly kartery v průběhu let zdražovaný, takže jsou ještě cenější. Celkem zajímavej názor. Kartery jsou nějaký divný, mají kuželové silenbloky (které nemám), takže jsou mi tak-nějak na dvě věci. Kuželový silenbloky jsou asi nesehnatelný, za tímto účelem scháním výstružník. Nějakej válec snad vyberu. Líbí se mi hned ten první, ten je ještě z výroby namaštěnej ochrannou vazelínou (nebo snad mazelínou, když se s ní maže ?), výplně mám taky, příložky taky, a zbytek motoru (nějaký kolečka a kliku) to už jsou prkotiny. Problém bude se zapalkem, nemám magneto, asi budu muset jít znova, na přednášku, to si zas něco vyslechnu ....

ps: chodí mi spousta spamů, už to neřešim, mažu to všechno, někdy po kusech najednou, hlavně ať je to pryč, často se mi povede smazat i nějakej normální mejl, takže pokud bych Ti neodepisoval, není to z důvodu že na tebe kašlu, ale opravdu to nestíhám sledovat.